Wie is verantwoordelijk voor het welzijn van onderwijsprofessionals?

Het welzijn van onderwijsprofessionals is een onderwerp dat steeds meeraandacht krijgt. En terecht.

WOW

Eigen verantwoordelijkheid: de basis van welzijn

In een sector waar de werkdruk hoog is en de verantwoordelijkheid en verwachtingen groot zijn, is het belangrijk dat onderwijsprofessionals in hun kracht staan en vitaal zijn. Vaak ligt de focus op het kind en de klas, maar het begint juist bij vitale onderwijsprofessionals. Alleen dan kunnen zij de begeleiding en ondersteuning bieden die leerlingen nodig hebben om te groeien. Maar wie draagt nu de verantwoordelijkheid voor dit welzijn? Is dat de onderwijsprofessional zelf, of ligt de verantwoordelijkheid bij de school als werkgever?

 

Eigen verantwoordelijkheid: de basis van welzijn

In beginsel is iedereen verantwoordelijk voor hun eigen welzijn. Of het nu gaat om voldoende rust nemen, duidelijke grenzen stellen, of het bespreekbaar maken als iets te veel wordt—het is aan de professional om hierin keuzes te maken en de regie te nemen. Veel onderwijsprofessionals voelen een grote verantwoordelijkheid voor hun klas en leerlingen, waardoor ze hun eigen welzijn vaak niet op de eerste plaats zetten. Het prioriteren van hun eigen welzijn is hierdoor vaak een flinke uitdaging, en signalen van overbelasting worden door onderwijsprofessionals vaak onbewust lang genegeerd. Dit heeft niet alleen effect op de kwaliteit van het onderwijs, maar kan ook leiden tot langdurige uitval.

 

De rol van goed werkgeverschap

Hoewel onderwijsprofessionals primair verantwoordelijk zijn voor hun eigen welzijn, kan een werkgever een cruciale rol spelen bij het ondersteunen van dit proces. Goed werkgeverschap gaat verder dan het creëren van een prettige werkplek; het omvat ook de verantwoordelijkheid om te investeren in het welzijn van medewerkers. In tijden van een groeiend lerarentekort is het beschermen van onderwijsprofessionals essentieel. Uitval betekent niet alleen een persoonlijke tegenslag voor de betrokken professional, maar ook extra druk en kosten voor de school.

 

Scholen die investeren in het welzijn van hun onderwijsprofessionals profiteren van medewerkers die beter presteren en meer betrokken zijn. Het creëren van een cultuur waarin over welzijn kan worden gesproken en het stimuleren van bewust eigenaarschap op het welzijn, zijn hierbij van groot belang. Het is een investering in de kwaliteit van het onderwijs en het team als geheel. Zeker met de lange wachtlijsten in de reguliere zorg en de toenemende druk op onderwijsprofessionals, is het belangrijk dat scholen goed voor hun grootste kapitaal—hun mensen—zorgen

 

Conclusie

Onderwijsprofessionals hebben de verantwoordelijkheid om actief keuzes te maken voor hun eigen welzijn en grenzen te stellen waar nodig. Scholen spelen echter een essentiële rol in het creëren van een omgeving waarin professionals worden ondersteund én uitgedaagd om hun welzijn als prioriteit te zien en daar naar te handelen. In tijden van lerarentekort en toenemende werkdruk raden wij scholen aan om te investeren in vitaliteit. Dit houdt onderwijsprofessionals duurzaam inzetbaar, verlaagt de werkdruk, en vergroot het werkgeluk.

Door te investeren in welzijn profiteren zowel de onderwijsprofessionals als de school zelf. Uiteindelijk draagt een gezonde balans tussen eigen verantwoordelijkheid en goed werkgeverschap bij aan minder uitval, meer betrokkenheid en werkgeluk. Op welke manier denk jij dat we het beste vitale onderwijsprofessionals kunnen creëren? Moet de verantwoordelijkheid vooral bij de professional liggen, of speelt de school hier een grotere rol in? We zijn benieuwd naar jouw visie.

WOW Onderwijs

Project Manager

Start met vitale onderwijsprofessionals

Neem contact met ons op

wow

Contactformulier

Naam(Required)