Frank, waarom ben je initiatiefnemer van WOW Onderwijs geworden?
Na meer dan 20 jaar in en aan het onderwijs te hebben gewerkt, zowel als docent als via mijn werk met DIT IS WIJS, heb ik veel ervaring opgedaan met de dynamieken binnen scholen. Veel schooldirecties en bestuurders kennen mij vanuit DIT IS WIJS. De aansturing van dit bedrijf wordt inmiddels alweer een tijd verricht door een professionele en ervaren directie, zodat ik weer kan pionieren. Iets waar ik energie van krijg. Tevens is vitaliteit een rode draad in mijn leven. Het begon al in mijn jeugd met veel sporten, vervolgens ben ik beroepsmilitair geworden bij het Korps Mariniers, om vervolgens te gaan studeren richting Sport en Ondernemen. Naast mijn studie runde ik een sportschool en was ik docent op het MBO voor Sport & Bewegen en Veiligheid & Vakmanschap. Door de jaren heen zag ik steeds dezelfde uitdagingen terugkomen, vooral op het gebied van vitaliteit, werkdruk, welzijn en het gebrek aan duurzame oplossingen voor de groeiende problemen binnen het onderwijs. Deze ervaringen hebben me duidelijk gemaakt dat er een dringende behoefte is aan verandering, vooral gezien de huidige situatie met het lerarentekort.
Bij veel scholen waar ik betrokken was, hebben we gewerkt aan het aanbrengen en opleiden van onderwijskrachten, met name in het kader van ‘Anders Organiseren’. Door deze benadering merkten we dat we echt van betekenis zijn. Maar de grootste verandering die ik zag, was wanneer scholen het principe van goed werkgeverschap omarmden.
Met WOW Onderwijs willen we juist dat stimuleren: goed werkgeverschap binnen het onderwijs. We richten ons op de duurzame inzetbaarheid, vitaliteit, eigen regie en het verminderen van werkdruk voor alle onderwijsprofessionals in Nederland. In mijn ogen is dit een noodzaak voor elke school en elk bestuur. Onderwijsprofessionals zijn de sleutel tot het succes van zowel de leerling als de school. Als zij vitaal zijn en bewuste keuzes maken, dan floreert de hele school.
Hoe draagt de aanpak van WOW Onderwijs bij aan de duurzame inzetbaarheid van onderwijsprofessionals?
In het kort, door precies die ondersteuning te bieden die nodig is. Onze aanpak is data-gedreven en bestaat uit een hybride systeem van live en online activiteiten, gericht op vier belangrijke domeinen: Fysiek & Energie, Mentaal & Emotioneel, Sociaal & Omgeving, en Professioneel & Bewustzijn. Met onze gevalideerde scan krijgen we inzicht in de specifieke behoeften van elke onderwijsprofessional. Ook op schoolniveau gaan we aan de slag met de thema’s uit de scan, met een plan van aanpak. Zo kunnen ze bijvoorbeeld deelnemen aan workshops op locatie, maar ook vanuit huis werken aan hun persoonlijke ontwikkeling.
Er wordt zowel individueel als in groepsverband gewerkt aan welzijn, werkdrukverlaging en werkgeluk – op locatie en of online. Professionals kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan workshops op locatie, maar ook vanuit huis in eigen tempo werken aan hun persoonlijke ontwikkeling via onze app. Indien gewenst zelfs geheel in de eigen huisstijl per school of bestuur.
Via onze unieke App zorgen we ervoor dat de begeleiding gepersonaliseerd wordt, met groeiroutes die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van de onderwijsprofessional. Deze innovatieve GroeiRoutes prikkelen het bewustzijn en stimuleren de intrinsieke motivatie wat leidt, tot blijvende resultaten.
Na 20 jaar ervaring in het onderwijs weet ik: geen school of onderwijsprofessional is hetzelfde. Daarom geloof ik in maatwerk, vooral als het gaat om vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Met onze aanpak bieden we op maat gemaakte oplossingen om onderwijsprofessionals vitaal en duurzaam inzetbaar te houden.
Hoe speelt eigen regie een rol in de werkdrukverlaging van leraren?
In mijn beleving is eigen regie een cruciaal element in het verlagen van werkdruk. Autonomie speelt hierbij denk ik ook een belangrijke rol. Het geeft onderwijsprofessionals het vertrouwen om hun eigen keuzes te maken en hun werk op een manier te organiseren die bij hen past.
In ons programma bieden we onderwijsprofessionals de tools om deze regie daadwerkelijk te nemen. We laten zien hoe ze invloed kunnen uitoefenen op hun werkdruk door grenzen te stellen, prioriteiten te stellen, tijd efficiënter in te delen maar ook door bijvoorbeeld effectiever te communiceren.
Door meer in hun kracht te staan en de regie te pakken, groeit hun gevoel van controle en neemt het gevoel van overbelasting af, wat bijdraagt aan hun werkplezier en motivatie.
Hoe reageert het onderwijsveld tot nu toe op WOW Onderwijs?
De reacties zijn over het algemeen erg positief. Scholen waarderen onze brede aanpak en de mogelijkheid om concrete stappen te zetten richting duurzame inzetbaarheid.
Wat ook belangrijk is, is dat onderwijsbesturen steeds meer inzien dat het bevorderen van goed werkgeverschap niet alleen leidt tot een betere werksfeer of in het behoud en ontwikkeling van hun collega’s, maar ook tot betere leerresultaten voor de leerlingen. Deze combinatie van welzijn en prestatieverbetering maakt dat onze aanpak wordt omarmd.
Wat is jouw langetermijnvisie voor WOW Onderwijs? Hoe zie je dit initiatief de komende vijf tot tien jaar ontwikkelen?
Mijn langetermijnvisie voor WOW Onderwijs is dat we een vaste waarde worden in het Nederlandse onderwijs. Ik wil dat elke school en elk bestuur de tools krijgt om duurzaam en vitaal met hun onderwijsprofessionals om te gaan. We moeten af van korte termijn oplossingen en juist investeren in de toekomst. De komende vijf tot tien jaar zie ik WOW Onderwijs als een waardevolle partner die zowel scholen als onderwijsprofessionals blijft ondersteunen met innovatieve en flexibele oplossingen voor welzijn.
Misschien leuk om te melden is dat we vanaf volgend jaar ook onderwijskundige module gaan toevoegen, met thema’s zoals klassenmanagement, inclusie en diversiteit, administratieve taken, en nog veel meer. Zo kunnen we ook op dit vlak de nodige ondersteuning bieden. Ons doel is om in zoveel mogelijk scholen een cultuur te creëren waarin vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van onderwijsprofessionals centraal staan.
Ik hoop oprecht dat we samen met scholen en besturen een cultuurverandering kunnen realiseren, waarin goed werkgeverschap en het aanbieden van vitaliteit de norm zijn. Dit zal in mijn ogen niet alleen de onderwijsprofessionals ten goede komen, maar ook de scholen, schoolleiders en uiteindelijk het kind.