Grote impact begint klein: wat kan jij vandaag al doen?

Januari. De maand van nieuwe energie, frisse voornemens en vooruitkijken. In het onderwijs is dat niet anders. De focus ligt vaak al op de jaarplannen voor het volgende schooljaar: waar willen we naartoe, wat moet er anders, en hoe pakken we dat aan? In die blik op de horizon vergeten we soms iets belangrijks...

WOW

Januari. De maand van nieuwe energie, frisse voornemens en vooruitkijken. In het onderwijs is dat niet anders. De focus ligt vaak al op de jaarplannen voor het volgende schooljaar: waar willen we naartoe, wat moet er anders, en hoe pakken we dat aan? In die blik op de horizon vergeten we soms iets belangrijks: wat kunnen we nú doen? Het klinkt logisch om grote veranderingen grondig te plannen en in de toekomst te plaatsen. Zeker in een sector waar tijd en middelen schaars zijn, voelt plannen en uitstellen vaak als een verstandige keuze. “Duurzame inzetbaarheid en welzijn zijn belangrijk, maar laten we dat oppakken als we het écht goed kunnen doen” wordt vaak gezegd. Maar wat als dat moment niet komt? En belangrijker: wat als je dit jaar al iets kunt doen dat een groot verschil maakt?

 

De kracht van kleine stappen
De werkdruk in het onderwijs is hoog. Grote projecten of veranderingen toevoegen aan de toch al volle agenda kan voelen als het laatste duwtje richting overbelasting. Maar juist daarom zijn kleine stappen zo krachtig. Het vraagt geen uitgebreid plan of groot budget om iets in beweging te zetten. Het begint bij iets simpels, zoals:
• Het stellen van één vraag: “Wat zou jou vandaag een beetje ontlasten?”
• Het waarderen van kleine successen: een oprechte “goed gedaan” op een drukke dag.
• Het creëren van ruimte: vijf minuten pauze waarin niets hoeft.
Kleine acties voelen misschien onbeduidend, maar ze werken als de eerste dominosteen. Eén simpele stap kan een kettingreactie van positieve verandering in gang zetten.

 

Waarom wachten?
In gesprekken over vitaliteit en duurzame inzetbaarheid horen we vaak dezelfde argumenten: “We zijn al bezig met zoveel projecten,” of “We kijken er volgend schooljaar naar.” Herkenbaar? Maar wat als uitstel betekent dat kansen blijven liggen?
Niet omdat goede plannen niet belangrijk zijn, maar omdat je in de tussentijd de kracht van het nu mist. Wat zou er gebeuren als je vandaag al een kleine stap zet? Hoe anders zou het voelen als je het niet ziet als een extra taak, maar als een gewoonte die je jezelf aanleert?
Vaak gaat het niet om méér doen, maar om dingen anders doen. Juist die kleine verschuiving kan het verschil maken.

 

Wat werkt voor jou?
Er is geen kant-en-klare oplossing. Wat op de ene school werkt, past misschien niet bij de andere. Maar dat maakt het juist interessant. Wat als we in plaats van groots te denken, nieuwsgierig worden naar de kleine dingen?
• Begin een teamoverleg eens met twee minuten ontspanning door ademhaling of stilte.
• Vervang de vraag “Hoe is het?” door: “Hoe is het om jou te zijn vandaag?” voor meer contact en verbinding.
• Lead by example als schoolleider: Neem zelf een kleine stap, zoals een korte wandeling in je pauze of het bespreekbaar maken van werkdruk binnen je team.
Misschien ontstaat er een discussie, misschien ontdek je samen iets nieuws. Maar één ding is zeker: door vandaag iets kleins te doen, zet je iets in beweging.

 

Wat is jouw stap?
Duurzame verandering begint niet met een groot plan, maar met een kleine actie. Niet volgend jaar, maar vandaag. Dus, wat houdt je tegen? Welke eerste stap kun jij of jouw team nu al zetten om een verschil te maken?
Wil je weten hoe je jouw school kunt ondersteunen met kleine, praktische interventies die grote impact hebben? Neem contact met ons op en ontdek wat WOW Onderwijs voor jouw organisatie kan betekenen.
Samen zorgen we voor vitale en betrokken onderwijsprofessionals. Want grote impact begint klein.

WOW Onderwijs

Project Manager

Start met vitale onderwijsprofessionals

Neem contact met ons op

wow

Contactformulier

Naam(Required)