5 Vragen Die Elke Schoolleider Zou Moeten Stellen aan Zijn Onderwijsprofessionals

Als schoolleider heb je de kracht om een inspirerende werkomgeving te creëren waar onderwijsprofessionals zich veilig voelen, kunnen groeien en optimaal presteren.

WOW

Het kan soms een uitdaging zijn om écht tot de kern te komen, maar met de juiste vragen maak je het onzichtbare zichtbaar. Je speelt een cruciale rol in het leven van je onderwijsprofessionals! Hier zijn vijf vragen die elke schoolleider zou moeten stellen om verbinding te maken en onderliggende patronen en behoeften bloot te leggen, en zo samen te bouwen aan een positieve schoolcultuur.

 

1. Hoe is het de laatste tijd om jou te zijn?

Een simpele maar krachtige vraag die verder gaat dan “Hoe gaat het met je?” Met deze vraag toon je oprechte interesse en stel je jezelf open voor de beleving van de ander, vanuit een nieuwsgierige houding. Het helpt de onderwijsprofessional om even bewust stil te staan en van een afstand naar zichzelf te kijken. Dit leidt vaak tot verrassende inzichten en opent de deur naar diepgaande en waardevolle gesprekken.

 

2. Hoe is de balans tussen geven en nemen voor jou in je werk?

Deze vraag nodigt de onderwijsprofessional uit om na te denken over hun energie-balans. Het is het geven in termen van tijd, energie en inzet versus hoeveel zij terugkrijgen in de vorm van voldoening, waardering en ontspanning. Deze vraag helpt hen om te reflecteren op hun werkbalans en biedt tegelijkertijd ruimte om open te delen of het voor hen nog klopt, of dat ze misschien al een tijdje op hun tenen lopen.

 

3. Wat moet je loslaten om verder te kunnen gaan of groeien?

Soms houden we vast aan overtuigingen, gewoontes of taken die ons tegenhouden om te doen waar we blij van worden. Door deze vraag te stellen, moedig je onderwijsprofessionals aan om kritisch te kijken naar wat hen beperkt en wat ze moeten loslaten om zo ruimte te maken voor hun eigen geluk en groei.

 

4. Wat zou je willen veranderen aan je huidige situatie?

Door de drukte en de waan van de dag staan we hier vaak niet of te weinig bij stil. Met deze vraag daag je onderwijsprofessionals uit om even stil te staan bij wat ze anders willen en stimuleer je hen om contact te maken met zichzelf, zodat behoeften en wensen duidelijk worden. Vanuit daar kan de onderwijsprofessional zelf de regie nemen en specifieke stappen zetten die daarbij aansluiten, zoals het verbeteren van hun werkbalans of het vergroten van hun werkplezier. Of misschien ontdek je iets heel anders – laat je vooral verrassen.

 

5. Wat is er nog niet gezegd, maar heeft wel aandacht nodig?

Het onzichtbare, zichtbaar maken; dat is wat deze vraag kan doen. Het is misschien wel de meest open en krachtige vraag die je kunt stellen. Het geeft onderwijsprofessionals namelijk de ruimte en kans om juist die onderwerpen te bespreken die hen raken. Het schept daarnaast verbinding, doordat je interesse toont in wat er écht leeft bij de onderwijsprofessional. Dit leidt vaak tot mooie open gesprekken en bijzondere ontdekkingen.

 

Toepassen:

Een veilige basis en omgeving zijn cruciaal voordat je als schoolleider met deze vragen aan de slag gaat. Vaak is één goede vraag al voldoende om een open gesprek op gang te brengen. De kracht van een vraag ligt in het antwoord dat daarop volgt. Je hoort dat antwoord pas echt wanneer je met openheid, zonder oordeel en met nieuwsgierigheid luistert. Dit is best een flinke een flinke uitdaging! Zodra je merkt dat je oordeelt of je mening naar voren komt, wees dan blij dat je dat door hebt. Je hebt nu namelijk de keuze om terug te keren naar een open, nieuwsgierige houding en je oordeel los te laten. Doe dit zo vaak als nodig.

Laat je vooral verrassen door de mooie open gesprekken en waardevolle inzichten die het je gaat opleveren. Welke vraag stel jij vandaag aan een onderwijsprofessional?

WOW Onderwijs

Project Manager

Start met vitale onderwijsprofessionals

Neem contact met ons op

wow

Contactformulier

Naam(Required)